«توسعه اشتغال و رونق اقتصادی» به عنوان یکی از اولویت های اصلی پیشرفت کشور و در عین حال یکی از دغدغه‌های موکد نظام و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سالیان متمادی است که مطرح بوده و هست. اگرچه در دهه های اخیر، در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فراوان و عموماً موثری نیز از جانب نهادهای فعال و ذیربط حاکمیتی و غیرحاکمیتی صورت گرفته ولی متاسفانه نتایج آنچنان که بایست، پاسخگوی چالشها نبوده و مسئله اشتغال همچنان به عنوان یکی از مسائل و موضوعات اساسی روی میز سیاستگذاران باقی است.
در این راستا شاید بتوان «عدم‌ التزام بر توسعه زنجیره ارزش» یا به عبارت بهتر «عدم ‌التزام به توسعه زیست‌بوم» و نیز «کمبود ‌پرداختن به برنامه‌های توسعه بازار» را به عنوان دو خلأ اصلی برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اشتغال کشور برشمرد. چنانکه در اکثر برنامه‌های دولتی و حاکمیتی، توسعه اشتغال صرفاً در بخش تولید تعقیب شده و معمولاً اولین راهکار تقویت و توسعه تولید نیز تزریق منابع مالی (عمدتاً تسهیلات) تشخیص داده شده است.
دومین رویداد ملی روستا آباد، حرکتی است جمعی و همگرا، به همت مجموعه‌ای از نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی که با عارضه‌یابی هر چه بهتر زیست بوم اشتغال کشور (به ویژه در حوزه اقتصاد محلی) به تکمیل و توسعه این زیست بوم و بهبود فضای‌کسب‌وکارهای خرد کمک ‌نموده و با بسترسازی عرضه مستقیم و تسهیل فرآیندهای استانداردسازی‌ و تجاری‌سازی محصولات و خدمات کسب و کارهای خرد و محلی، بستری برای بازاررسانی هر چه بهتر و پایدارتر این گروه از محصولات فراهم خواهدآورد. نخستین دوره این رویداد در پاییز ۱۴۰۱ به همت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و با مشارکت جمعی از نهادها و دستگاه های مرتبط برگزار گردید.
این رویداد متشکل‌ از سه بخش نمایشگاه (عرضه ظرفیتهای نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی در عرصه توسعه زنجیره ارزش)، بازارچه (استانداردسازی، تجاری‌سازی و عرضه مستقیم محصولات و خدمات کسب و کارهای خرد و محلی) و نهایتاً برنامه‌ها و رویدادهای جانبی (اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی با محوریت ترویج و معرفی خرده ‌فرهنگ‌های محلی) خواهدبود.